انویدیا فناوری DLSS 3 را معرفی کرد؛ افزایش 4 برابری توان


انویدیا در مراسم امشب خود از دو کارت گرافیک جدید RTX 4090 و RTX 4080 رونمایی کرد و اظهار داشت که نسل جدید پردازشگرهای این شرکت از فناوری DLSS 3 بهره می‌برند. این فناوری که روی معماری Ada Lovelace عرضه می‌شود، وعده افزایش 4 برابری قدرت را می‌دهد.

مهندسان انویدیا برای ساخت DLSS 3 به سراغ DLSS Super Resolution رفتند و قابلیتی را به آن اضافه کردند که Optical Multi Frame Generation نام دارد. خود این قابلیت مبتنی بر شتاب‌دهنده Optical Flow به وجود آمده که بخشی از معماری Ada است.

DLSS 3

DLSS 3 انویدیا چگونه کار می‌کند؟

این شتاب‌دهنده دو فریم متوالی را از یک بازی تحلیل کرده و جزئیات پیکسل‌های آن از جمله ذرات، بازتاب‌ها، نورپردازی‌ها و سایه‌ها را ثبت می‌کند. به‌علاوه، DLSS 3 اطلاعات مرسوم موتور بازی‌ها مثل وکتورهای حرکتی را در نظر می‌گیرند. سپس شبکه رمزگذاری خودکار DLSS Frame Generation که با هوش مصنوعی کار می‌کند، تصمیم می‌گیرد که چگونه از هر کدام از این چهار ورودی (فریم قبلی و بعدی، میدان جریان اپتیکال و وکتورهای حرکتی) استفاده کند تا به بهترین شکل فریم‌های میانی را بسازد.

انویدیا مدعی است که سیستم DLSS 3 می‌تواند 3/4 فریم اول را با DLSS Super Resolution و فریم کامل دوم را با کمک فناوری DLSS Frame Generation بازسازی کند. پس DLSS 3 در مجموع می‌تواند 7/8 دو فریم را بسازد و به همین خاطر چنین پیشرفت قابل توجهی از نظر توان داشته است.

DLSS 3

به‌علاوه، نسخه جدید تکنیک بازسازی تصویر DLSS شامل فناوری NVIDIA Reflex است که تاخیر را پایین می‌آورد. این شرکت در مراسم خود نمایشی از بازی سایبرپانک 2077 داشت که از DLSS 3، فناوری جدید رهگیری پرتو Overdrive و NVIDIA Reflex استفاده می‌کرد و عملکرد آن تا 4 برابر بهبود یافته بود. ظاهرا میزان تاخیر هم 2 برابر کمتر شده است.

انویدیا حتی برای بازی‌های متکی بر CPU هم وعده‌های خوبی داده است. برای مثال بازی معروف Microsoft Flight Simulator که عمدتاً از CPU استفاده می‌کند، با DLSS جدید تا 2 برابر بهتر می‌شود. این شرکت در مجموع از بیش از 35 بازی و اپلیکیشن نام برده که از DLSS 3 پشتیبانی می‌کنند.



منبع

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.